Door VALERIE ROOMS en HELEEN SAVELS

De toekomst is aan de vrouwen. Overal ter wereld komen almaar meer vrouwen op voor zichzelf en hun rechten. Een mooi voorbeeld daarvan zien we in de sport. Vooral in Arabische landen is het niet evident dat vrouwen de mogelijkheid hebben om aan sport te doen. Grote bedrijven zoals Nike spelen daarop in door bijvoorbeeld een sporthoofddoek te ontwikkelen. Ook in Gent zijn er initiatieven om moslima’s de mogelijkheid te geven om te sporten op een manier  die voor hen comfortabel is. “Voor vrouwen is het aangenamer om te zwemmen zonder mannen erbij.”

De Profeet
Dat we het recht hebben om aan sport te doen, vinden we hier vanzelfsprekend. Maar in verschillende moslimlanden, vooral in Saoedi-Arabië, is dat voor veel vrouwen niet het geval. Daar heerst een conservatieve visie dat vrouwen de toegang verlenen tot sport zal leiden tot immoraliteit. De Saoedische overheid heeft zelfs in 2009 en 2010 alle sportscholen voor vrouwen laten sluiten. De zoektocht naar de reden dat men in moslimlanden vrouwen vaak verbiedt om te sporten, brengt ons bij een specifieke hadith (overlevering van het doen en laten van de Profeet) over de Profeet Mohammed en zijn vrouw Aisha, een belangrijke godsdienstgeleerde. Aisha, die van spelletjes en sport houdt, zegt: “Ik racete met de profeet en versloeg hem. Later, toen ik wat kilo’s was bijgekomen, raceten we opnieuw en won hij. Toen zei hij dat dat de vorige race opheft.” Zowel voor- als tegenstanders gebruiken die hadith om hun argument waarom vrouwen wel of niet zouden mogen sporten te ondersteunen.

“Als je een lichaam hebt, ben je een atleet.” –Nike

Just do it
Tegenwoordig is er een tegenbeweging op gang en gaat er steeds meer aandacht naar sportende moslima’s. Amerikaans concern en sportmerk Nike introduceerde in december vorig jaar de Nike Pro Hijab. Veel islamitische atletes dragen door geloofsovertuiging een hoofddoek, ook op momenten dat ze aan sport doen. De Hijab van Nike is speciaal ontwikkeld voor sportende islamitische atletes en is atleetvriendelijker dan de klassieke materialen waaruit hoofddoeken meestal zijn gemaakt. Met dat idee wil de multinational atleten – en in het bijzonder islamitische atleten – ondersteunen. De bijhorende slogan luidt: “Als je een lichaam hebt, ben je een atleet.” Op de website van Nike is te lezen dat ze een inspiratiebron hopen te zijn voor vrouwen en meisjes in islamitische gebieden, die niet altijd toegang hebben tot sportfaciliteiten. Met een promofilmpje moedigt het sportmerk meisjes en vrouwen aan om voor zichzelf op te komen en te dúrven sporten. “Just do it”, luidt de welbekende slogan. 

“Het is meer dan zwemmen alleen, het is echt een bijeenkomst van vrouwen.”

Zwemnamiddag voor moslima’s
Met het doel om meer moslimvrouwen aan het sporten te krijgen, organiseert een Gentse vzw elke zondag een zwemnamiddag voor moslima’s. Mannen zijn niet toegelaten. Dat initiatief bestaat al enkele jaren. “We komen helemaal vanuit Antwerpen. De organisatrice is een heel goede vriendin van ons. De laatste keer dat ik hier kwam is acht jaar geleden, als kind met mijn moeder en zus. Dat was toen ook al elke zondag. Ik voel mij meer op mijn gemak als er geen mannen bij zijn”, zegt Zarah*. Ook de sfeer en gezelligheid tijdens het anderhalf uur zijn goed. Alya* getuigt: “Vorige week waren er ongeveer honderd vrouwen, omdat er toen ook een vrouwenclub was. Vandaag zijn we met iets dan veertig vrouwen. Het is gewoon gezellig om tijdens die gereserveerde uren te komen. Zelfs vrouwen die niet kunnen zwemmen, zijn welkom. Het is meer dan zwemmen alleen, het is echt een bijeenkomst van vrouwen.”

 

 Bekijk hier haar prestatie op de Olympische Spelen in Londen (2012). 

*Namen zijn fictief. De contactgegevens van de personen zijn bekend bij de redactie.

Leave a Reply

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *