“Elk kind verdient grote kansen”

3808464453_71b493d8c1_o
© Hellebardius

Bijna één op de tien Vlaamse kinderen leeft in armoede. Hilde Crevits (CD&V), Vlaams minister van Onderwijs, gaf daarom op 29 februari 2016 het startschot van het project ‘Kleine Kinderen, Grote Kansen’. Met dit project wil de minister toekomstige kleuteronderwijzers beter leren omgaan met kansarmoede en diversiteit in de klas.

“Breng morgen een appel of banaan mee naar de klas”, zegt juf Els van de eerste kleuterklas tegen vijftien kleutertjes die vol spanning naar haar opkijken. “Ik ga jullie een verhaaltje vertellen over fruit”. Toch zijn er kinderen die de volgende dag geen appel of banaan mee zullen hebben, die met een lege brooddoos naar school komen of in de winter zelfs zonder warme jas op school verschijnen. “Het kan zijn dat het kind niet begrijpt wat er van hem of haar gevraagd wordt of dat de ouders het niet goed begrepen hebben omdat er een taalprobleem is.  Het kan ook zijn dat de ouders van het kleutertje er gewoon niet voor kunnen zorgen dat hun kind de dag erna een appel of banaan mee heeft”, aldus Crevits in een interview op Radio Eén.

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat de basis voor een goede ontwikkeling in de eerste levensjaren gelegd wordt. “Hoe jonger een kind in een armoedesituatie terecht komt, hoe hardnekkiger de gevolgen voor de ontwikkeling”, zegt Baldwin Van Gorp, professor aan de faculteit Sociale Wetenschappen van de Katholieke Universiteit Leuven.

Hoe vroeger we de signalen herkennen, hoe kleiner de kans dat de kinderen later zelf in armoede door het leven gaan.”
– Hilde Crevits

“Het is uiterst belangrijk dat alle hogescholen de handen in elkaar slaan om de kleuterleerkrachten die jaarlijks afstuderen vaardigheden aan te leren over hoe je met kinderarmoede en diversiteit omgaat. De manier waarop je kinderen benadert, kan al heel wat kleine moeilijkheden wegnemen”, zegt minister Crevits. “Onderwijs is de grote debatten waard. Het moet er vooral voor zorgen dat we onze kinderen vaardigheden en kennis bijbrengen die het hen mogelijk maken sterk in het leven te staan”.

“We kennen de wereld van de armoede niet en de kloof met de onze is erg groot. Sommige leraren hebben voelsprieten en merken signalen van armoede zo op, met anderen moet je samen op weg gaan”, zegt Els Herbots, pedagogisch ondersteuner. Minister Crevits wil toekomstige kleuteronderwijzers hierin ondersteunen. Tijdens de kick-off stapten alle veertien Vlaamse hogescholen van lerarenopleidingen kleuteronderwijs mee in het project. “Dit is een krachtig signaal”, meent Crevits. “Hoe vroeger we de signalen herkennen, hoe kleiner de kans dat de kinderen later zelf in armoede door het leven gaan. Elk kind verdient grote kansen”.

“Met het project bouwen we vooral verder op voorgaande initiatieven”, legt professor Van Gorp uit. Om dat te realiseren zullen de hogescholen rond vijf doelstellingen werken. “Eerst en vooral moeten we armoede zien en ze positief benaderen. Daarna willen we werken aan kwaliteitsvolle interacties en de kinderen hier ook in begeleiden. We willen met het project ook aandacht schenken aan diversiteit in het totale ontwikkelingsproces. Ten slotte is het belangrijk dat we de maatschappelijke verantwoordelijkheid zien en er ook naar handelen”.

‘Kleine Kinderen, Grote Kansen’ is een samenwerking tussen het beleidsdomein Onderwijs & Vorming, de Koning Boudewijnstichting, alle Vlaamse lerarenopleidingen kleuteronderwijs en de pedagogische begeleidingsdiensten. Het project zal methodes en materialen ontwikkelen die lerarenopleiders en beginnende kleuterleiders of kleuterleidsters helpen bij het omgaan met diversiteit, kinder- en kansarmoede. Elke lerarenopleiding zal ook een plan opstellen om concrete veranderingen aan te brengen in de eigen opleiding, om zo de opleiding te versterken. Het project verloopt in verschillende fasen en zal eindigen in januari 2018.

Geef een reactie