Mannelijke plus-size modellen: the next big thing?

Vrouwelijke plus-size modellen zijn de laatste tijd steeds prominenter aanwezig op de catwalk en in de reclamewereld. Heel wat modemerken besteden tegenwoordig veel aandacht aan leuke kleding voor vrouwen met een maatje meer. Maar terwijl vrouwelijke plus-size modellen steeds beter vertegenwoordigd worden in de mainstream media, blijven hun mannelijke collega’s opvallend afwezig. Waar zijn de mannelijke plus-size modellen? En hoe zit het met plus-size collecties voor mannen met een maatje meer?

Er is vandaag heel wat aandacht voor een positief zelfbeeld bij vrouwen, kijk maar naar de “real beauty” campagne van cosmeticamerk Dove. Die tegenreactie op het size zero-schoonheidsideaal dat de modewereld de voorbije jaren promootte, is meer dan welkom. Ultradunne modellen die papieren zakdoekjes eten om niet bij te komen en jonge meisjes die zich aan dit onrealistische lichaamsbeeld spiegelen, zijn er de schrijnende gevolgen van.

De mode-industrie speelt handig in op de vraag naar trendy plus-size mode voor vrouwen. Verschillende curvy modellen krijgen steeds meer aandacht, zowel op de catwalk als in reclamecampagnes. Ashley Graham is het eerste plus-size model dat voor de badpakkenspecial van ‘Sports Illustrated’ poseerde en geeft zo het goede voorbeeld. Ook film- en popsterren zoals Rebel Wilson, Beth Ditto en Adele dagen de bestaande schoonheidsidealen uit en ijveren zo voor meer diversiteit in de modewereld. Maar een mannelijk equivalent is moeilijk te vinden. De mannenmode-industrie loopt duidelijk achter. De graatmagere bezemsteel die tien jaar geleden populair werd door de campagnes voor Dior Homme blijft de maatstaf voor mannelijke catwalk modellen. In reclamespots en mainstream media zijn mannen dan weer overdreven gespierd en steeds voorzien van een indrukwekkende sixpack , zonder een grammetje vet aan hun lichaam.

“Mannen hebben exact dezelfde onzekerheden over hun lichaam,  maar denken dat ze er niet over kunnen praten omdat dat niet als mannelijk of macho wordt beschouwd”
– Zach Miko

Zach Miko, Targets eerste en enige mannelijke plus-size model

Tot nu was de beweging rond een positief lichaamsbeeld en meer diversiteit in de modewereld vooral gericht op vrouwen. Maar ook mannen met een maatje meer willen van de vooroordelen en onrealistische schoonheidsidealen af. Hoewel ze (nog) niet evenveel aandacht krijgen als hun rondere vrouwelijke collega’s, eisen steeds meer plus-size modellen hun plekje op in de mannenmodewereld. Eén van die mannelijke plus-size modellen is de acteur en komiek Zach Miko (26 jaar). Hij is het nieuwe gezicht van de ‘big and tall’-collectie van Target en zo Targets eerste en enige mannelijke plus-size model. “Er komt nu ook een beweging op gang voor mannen met een maatje meer en het is leuk om dat van op de eerste rij mee te maken”, zegt Miko. Hij wil die kans gebruiken om het stigma rond mannen en mode te doorbreken. “Veel vrouwen vertellen me dat ze er geen idee van hadden dat mannen zich ook slecht kunnen voelen over hun uiterlijk. Mannen hebben exact dezelfde onzekerheden over hun lichaam,  maar denken dat ze er niet over kunnen praten omdat dat niet als mannelijk of macho wordt beschouwd”, gaat hij verder.

Verandering op komst in de mannenmodewereld?

Met modellen als Miko komt er dus ook in de mannenmodewereld stilaan verandering, maar er is nog werk aan de winkel. Behalve in Duitsland bestaan er vrijwel geen modellenbureaus die mannelijke plus-size modellen vertegenwoordigen. Hoewel de modewereld de laatste tijd steeds meer moeite doet om ook andere types te vertegenwoordigen, denk maar aan transgendermodellen en modellen met een mentale of fysieke handicap, blijven de mannen met een maatje meer aan de zijlijn staan. Er is nog geen mannelijk plus-size catwalk model en ook het aanbod aan leuke kleding voor mannen met een maatje meer blijft beperkt. Dat staat haaks op de gemiddelde mannelijke maten. Daarmee mist de modewereld een belangrijke kans, want er is een groeiende markt van mogelijke klanten die op zoek zijn naar stijlvolle en passende kleding. “Iedereen denkt dat dikke mannen niet om hun uiterlijk geven maar dat is onzin. Wij willen ook mooie kleding die ons een goed gevoel geeft. Er zijn nog te weinig opties en daar moet verandering in komen”, zegt Miko.

Velen keuren de opkomst van plus-size modellen af omdat ze een ongezonde levensstijl zouden promoten, maar dan nog verdienen ze aandacht. Een gebrek aan positieve vertegenwoordiging in zowel mode als media maakt het voor mannen met een maatje meer moeilijk om geaccepteerd te worden in de samenleving. Jonge mannen die niet slank en atletisch  gebouwd zijn, hebben zo vaak het gevoel dat ze abnormaal zijn, en dat heeft een negatieve invloed op hun eigenwaarde en zelfbeeld. Wordt het dus geen tijd voor een meer realistisch beeld van mannen in de media en de modewereld?

Geef een reactie